မိတၳီလာခရိုင္ ဝမ္းတြင္းၿမိဳ႕နယ္က အေမ့ရြာျဖစ္တဲ့ ေတာင္ဘိုရြာကို ျပန္တဲ့ အေၾကာင္းေတြ ေျပာရင္းနဲ႕ အညာက ေတာဓေလ့အစားအေသာက္ေတြအေၾကာင္း ေရးေနပါတယ္။
အေမ့ရြာေတာင္ဘို (အဆက္)
ကုန္းႀကီးရြာမွာ ခဏနားၿပီးေတာ့ ေတာင္ဘိုရြာကို သြားဖို႕ အေနာက္စူးစူးဘက္ကို ထြက္ခဲ့ ပါတယ္။ ရြာကေန ကြၽန္ေတာ္တို႔ကို လာႀကိဳတဲ့ လွည္းေတြမွာ ေကာင္းေပ့ဆိုတဲ့ ႏြားေတြတပ္ထားေတာ့ လွည္းယဥ္ ေၾကာ့ေၾကာ့ေလးေတြ ခ်ဴသံတလြင္လြင္နဲ႕ လွည္းလမ္းေၾကာင္းေပၚမွာ ေပါ့ေပါ့ပါးပါး ေျပးသြား ေနပါတယ္။ လွည္းဆရာေတြက ႏြားေတြကို ရိုက္တယ္၊ ႏွက္တယ္ဆိုတာ မရွိပါဘူး။ ပါးစပ္က ေခ်ာ့လိုက၊္ အသံမာမာနဲ႕ ေငါက္လိုက္၊ ဝါးဒုတ္ေခ်ာင္းေသးေသးေလးနဲ႕ ေက်ာေလးတို႕ေပးလိုက္နဲ႕ တရွိန္ထိုးေျပးေအာင္ ေမာင္းတာပါ။ ႏြားေတြကိုလည္း ကိုယ့္လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ေတြလိုပဲ ဆက္ဆံၾကပါတယ္။ အညာက ရြာေတြမွာ ႏြားေသရင္ ငိုၾကတယ္။ ေတာင္သူ ေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားက ႏြားေသရင္ မစားရက္ဘူး။ ေျမျမႈပ္ၾကၿပီး တမ္းတမ္းတတရွိၾကတယ္။ဒီလိုႏြားေတြအေပၚမွာ သံေယာဇဥ္္ရွိၾကျပီး ေခ်ာ့ေခ်ာ့ေမာ့ေမာ့ ေျပေျပလည္လည္ ရင္းရင္းႏွီးႏွီး ဆက္ဆံၾကတဲ့ သေဘာတရား ရွိတာေၾကာင့္လည္း ကြၽန္ေတာ္တို႕ လွည္းကို ဆြဲၿပီး ေျပးေနတဲ့ ႏြားေလးေတြဟာလည္း လွည္းကိုဆြဲျပီး ေျပးတာဟာ စိတ္ပါလက္ပါ တကယ့္ကို လုပ္ခ်င္လို႕ လုပ္ေနတဲ့ ပံုစံမ်ိဳးေတြနဲ႕ ေျပးေနၾကတာပါ။ ႏြားေတြအားရပါးရေျပးၾကတာဟာ လွည္းသမားရိုက္မွာေၾကာက္လို႕ ႏွိပ္စက္မွာ ေၾကာက္လို႕ဆိုတာထက္ လွည္းဆရာကို ခ်စ္လို႕ သူ႕အလိုက် ၾကြၾကြရြရြေလးေတြ ေျပးေပးေနတဲ့ သေဘာကို ေဆာင္ပါတယ္။ ဒီလိုနဲ႕ မနက္ခင္းအညာေနတက္ သဲလမ္းေၾကာင္းလွည္းလမ္းထဲမွာ ကြၽန္ေတာ္တို႕ လွည္းေလးေျပးသြားေနပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္မွာ မနက္ (၉းဝဝ)နာရီ ေလာက္ဆိုေပမယ့္ ေနကေတာ့ ေတာ္ေတာ္ေလးပူေနပါျပီ။ ေဆာင္းဖို႕ ထီးေတြထုတ္ ေပးထားေပမယ့္ ကြၽန္ေတာ္တို႕ ကေလးတစ္သိုက္ ကေတာ့ ထီးကို သိပ္မမက္ပါဘူး။ လွည္းေနာက္က တေကာက္ေကာက္ လိုက္ေနတဲ့ ေခြးကို အစာေကြၽးလိုက္၊ စ လိုက္နဲ႕ ဆူညံေအာ္ဟစ္ၿပီး လိုက္လာ ၾကပါတယ္။ ေခြးေတြအေၾကာင္း ေျပာရမယ္ဆိုရင္ အညာမွာ ေခြးနဲ႕ လွည္းဟာ ခြဲမရဘူးလို႕ ေျပာရပါမယ္။ အညာေတာက ရြာေတြမွာ ဘယ္အိမ္ကမဆို လွည္းထြက္တာနဲ႕ အဲဒီအိမ္က ေခြးကလည္း လွည္းေအာက္ကျဖစ္ျဖစ္၊ လွည္းေနာက္ကျဖစ္ျဖစ္ တေကာက္ေကာက္ လိုက္ေတာ့တာပါပဲ။ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕ေပၚမွာ ကိုယ္ပိုင္ ကားေလးေတြေပၚ ေခြးေတြ တင္လာတဲ့အခါ ေခြးေလးေတြ ကားျပတင္းေပါက္ကေန ေခါင္းေလးေတြ ထုတ္လို႕ ကားလိုက္စီးတာ ျမင္ရင္ ရြာမွာ လွည္းေအာက္က ေခြးေလးေတြ ေျပးလိုက္တာကို သတိရပါတယ္။ ႀကံဳတုန္း အညာေဒသမွာ ရြာကလူေတြ လွည္းနဲ႕ ခရီးသြားတဲ့အေၾကာင္း နည္းနည္း ေျပာျပခ်င္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ ကေလးဘဝတုန္းက ဝမ္းတြင္းနယ္တဝိုက္မွာ လမ္းပန္းဆက္သြယ္ေရးက လံုးဝမေကာင္းပါဘူး။ အဲေတာ့ ရြာတစ္ရြာကေန တစ္ရြာၾကားမွာကားလမ္းဆိုတာ လံုးဝမရွိ။ ကားလမ္းမႀကီးေဘးမွာရွိတဲ့ ရြာေတြကသာ ကားစီးလို႕ရတာ။ က်န္တဲ့ရြာေတြမွာ တေနရာကေန တေနရာကိုသြားရင္ ေျခလ်င္ သြားရင္သြား၊ လွည္းနဲ႕ သြားရင္သြား ဒီႏွစ္နည္းပဲရွိတယ္။ အဲဒီတုန္းက လွည္းခရီးဆိုတာ ခရီးတိုေတြရွိသလို ခရီးေဝးေတြလည္း လွည္းနဲ႕ သြားရတာရွိပါတယ္။ တစ္ခါတေလ မိုင္ (၂ဝ)ေက်ာ္ေက်ာ္ လွည္းနဲ႕သြားၾကရတာပါ။ ဥပမာေျပာရမယ္ဆိုရင္ အေမ့ရဲ႕အစ္ကို ဦးေမာင္ေမာင္ဟာ မႏၲေလး ဝက္စလီေက်ာင္း မွာ ေနပါတယ္။ ဦးေလး ဦးေမာင္ေမာင္ ေတာင္ဘိုရြာကေန မႏၲေလး ဝက္စလီေက်ာင္းတက္ဖို႕ သြားမယ္ဆိုရင္ မႏၱေလး ရထားစီးဖို႔ ကူမဲနဲ႕ သဲေတာ ဘူတာၾကားမွာရွိတဲ့ သေျပေတာင္းဆိုတဲ့ ဘူတာေသးေသးေလးကို သြားရပါတယ္။ အဲလို ေတာင္ဘိုရြာကေန သေျပေတာင္း ဘူတာကို သြားတာဟာ မိုင္ (၂ဝ) ေက်ာ္ ေဝးပါတယ္။ ဒီခရီးကို လွည္းနဲ႕ပဲ သြားရတာပါ။ ကားလမ္းမွ မရွိတာကိုး။ ဘယ္လိုသြားလဲဆိုတာေျပာရမယ္ဆိုရင္ ေတာင္ဘိုကေန အေရွ႕ကို လွည္းနဲ႔ တက္ရပါတယ္။ လွည္းလမ္းေၾကာင္းက ေတာင္ဘိုကေန အေရွ႕ဘက္ကိုသြား၊ ကုန္းႀကီးရြာကို ျဖတ္၊ ေရႊေတာင္ရြာေရာက္ေတာ့၊ ရန္ကုန္၊ မႏၲေလး ကားလမ္းကို ေက်ာ္ျပီး အေရွ႕ကို လွည္းလမ္းအတိုင္း ေတာ္ေတာ္ၾကီး ဆက္သြားေတာ့မွ သေျပေတာင္းဘူတာကို ေရာက္တာပါ။ အဲေလာက္ေဝးတဲ့ခရီးကို လွည္းနဲ႕ပဲ သြားရပါတယ္။ ဒီျပင္ သြားစရာနည္းလမ္းမွ မရွိတာကိုး။ ဒီလိုပဲ ဟိုဘုရားပြဲ၊ ဒီဘုရားပြဲ ရြာနီးခ်ဳပ္စပ္က ဘုရားပြဲေတြသြားရင္လည္း အညာေဒသမွာ ႐ြာကလူေတြဟာ လွည္းေတြနဲ႕ပဲ သြားၾကရတာပါ။ တစ္ခါတေလ အလြန္ကို ေဝးတဲ့ ၿမိဳ႕တစ္ၿမိဳ႕နဲ႕ တစ္ၿမိဳ႕သြားတာလည္း လွည္းနဲ႕ သြားၾကပါတယ္။ ေႏြဦးေပါက္ၿပီဆိုရင္ အညာမွာ ေနျခစ္ျခစ္ေတာက္ပူၿပီး လယ္ေတြ ပတ္ၾကားအက္ကြဲၿပီး စိုက္ပ်ိဳးေရးလုပ္ငန္းေတြ ဘာမွ လုပ္လို႕ မရပဲ၊ ေတာင္သူေတြ နားၾကရပါတယ္။ အဲဒီ အခါမ်ိဳးမွာ အေမ့ရြာ ေတာင္ဘိုနားတဝိုက္က လူေတြဟာ မိသားစုလိုက္၊ အုပ္စုလိုက္ လွည္းေတြနဲ႕ မိုင္ (၅ဝ)ေက်ာ္ေဝးတဲ့ ေတာင္ေပၚတက္ ေတာခုတ္ေလ့ရွိၾကပါတယ္။ ေတာခုတ္တယ္ဆိုတာ ထင္းခုတ္တာကို ေျပာတာပါ။ အစိုးရက ခုတ္ရမယ့္ ႀကိဳးဝိုင္း သတ္မွတ္ေပး ထားပါတယ္။ အဲဒီေနရာေတြကို လွည္းနဲ႕ သြား၊ တေႏြလံုး ေတာင္ေပၚမွာေန၊ ထင္းခုတ္လိုက္၊ ထင္းေခြလိုက၊္ လွည္းနဲ႕သယ္ျပီး ေတာင္ေျခက ရြာေတြမွာ ေရာင္းခ်င္ေရာင္း ဒါမွမဟုတ္ သဲေတာ၊ ဝမ္းတြင္းအထိ လာေရာင္း၊ ေတာင္ေပၚျပန္တက္၊ တစ္ခါတေလ ေတာင္ေပၚမွာတင္ ခုတ္ၿပီးသား ထင္းေတြနဲ႕ မီးေသြးဖုတ္၊ မီးေသြးကို ေတာင္ေျခသြားေရာင္း၊ ဒီလွည္း ဒီႏြားနဲ႕ ဒီမိသားစုေတြ သြားလာလုပ္ကိုင္ လႈပ္ရွားေနၾကတာကို ေတြးမိေတာ့ ငယ္ငယ္တုန္းက အညာမွာေနခဲ့ရတဲ့ ဘဝကို သတိရမိပါတယ္။ လွည္းဟာ အညာကလူေတြအတြက္ မရွိမျဖစ္ တကယ့္ကို အသံုးဝင္တဲ့ ပို႕ေဆာင္ေရးယာဥ္ တစ္ခုျဖစ္ျပီး သူတို႕ ဘဝရဲ႕ တစ္စိတ္တေဒသ မရွိမျဖစ္အရာမ်ိဳး ျဖစ္ေနပါတယ္။ အညာကလူေတြအတြက္ လွည္းဟာ ဘာနဲ႕တူလဲဆိုေတာ့ အေနာက္ႏိုင္ငံေတြမွာ ေဟာလီးေဒးသြား၊ ပစ္ကနစ္သြား၊ နယ္လွည့္ခရီးထြက္ရင္ သံုးတဲ့ ကရာဗင္ (caravan) နဲ႕ တူပါတယ္။ ဘာလို႕တူတာလဲ ဆိုတာရွင္းျပပါမယ္။ ကရာဗင္ကို အဓိပၸါယ္ဘယ္လို ဖြင့္ထားသလဲဆိုေတာ့ a vehicle equipped for living accommodadtion တဲ့။ လူေနလို႕ရေအာင္ ျပင္ဆင္စီစဥ္ ထားတဲ့ ယာဥ္လို႕ေျပာရမွာပါ။ ကရာဗင္ဟာ ေနာက္ဆြဲကား၊ ဒါမွမဟုတ္ လူေနလို႕ရေအာင္ တခါတည္း လုပ္ထားတဲ့ ကားကို ေခၚတာပါ။ ကရာဗင္ကို ေမာင္းသြားျပီး ရပ္ခ်င္တဲ့ေနရာ ရပ္၊ အိပ္ခ်င္တဲ့ေနရာ အိပ္လို႕ရတယ္။ အဲဒီလိုကားေပၚမွာ လူေနအသံုးအေဆာင္ရယ္၊ မီးဖိုေခ်ာင္ ပစၥည္းအားလံုး ပါတာမ်ိဳးကို ကရာဗင္လို႕ ေခၚတာပါ။ အညာက လွည္းဟာလည္း အေနာက္တိုင္းက ကရာဗင္ေတြလိုပါပဲ။ ရက္ေတြ ခ်ီၿပီးသြားရတဲ့ ခရီးေဝးသြားတဲ့ လွည္းေတြေပၚမွာ အိမ္တစ္ခုလို မိသားစုလိုက္ ေနလို႕အိပ္လို႕ရေအာင္ အကုန္လံုး ျပီးျပည့္စံုေအာင္ ပါတာပါ။ ဒါေၾကာင့္ လွည္းဟာ အေနာက္တိုင္းက ကရာဗင္နဲ႕ သိပ္တူတာပဲလို႕ ေျပာခ်င္တာပါ။ အညာေဒသ ေတာသူေတာင္သားေတြအတြက္ ခရီးရွည္သြားတဲ့ လွည္းေတြေပၚမွာ ခရီးသြားအသံုးအေဆာင္ စားစရာ၊ ေသာက္စရာ အစစအရာရာနဲ႕ အိပ္စရာေနစရာ ပစၥည္းေတြ အျပည့္အစံုပါပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္အျမင္ကို ေျပာရရင္ေတာ့့ လွည္းဟာ အညာက ကရာဗင္လို ခရီးသြားယာဥ္တစ္မ်ိဳးပါပဲ။ ဒီလို ခရီးေဝးသြားတဲ့ လွည္းေတြမွာ ဝါးနဲ႕ ရက္ထားတဲ့ ဖ်ာကို ေပါင္းမိုးလုပ္ၿပီး တင္ထားပါတယ္။ လွည္းေပၚမွာ ဝါးဖ်ာေပါင္းမိုး အလံုးေလးနဲ႕ပါ။ ေရွးတုန္းက အေမရိကန္စစ္တပ္ေတြက ျမင္းလွည္းအမိုးပံုစံမ်ိဳးေပါ့။ အဲဒီ အမိုးေပၚမွာ ထင္းစီးလိုဟာမ်ိဳးေတြ တင္ထားပါေသးတယ္။ ၿပီးေတာ့ အမိုးေအာက္ထဲဝင္လိုက္ေတာ့ လွည္းထဲမွာလည္း သပ္သပ္ရပ္ရပ္ လံုလံုၿခံဳၿခံဳနဲ႕ ပစၥည္းေတြ တစ္စုတစ္စည္းတည္း တင္လို႕ရတယ္။ ဒီဝါးဖ်ာ အမိုးဟာ အညာေႏြရဲ႕ ဒဏ္၊ အညာေဆာင္းရဲ႕ အေအးဒဏ္ေတြကိုလည္း ကာကြယ္ေပးပါတယ္။ ဒီလိုေပါင္းမိုးနဲ႕ ပစၥည္းအျပည့္ တင္ထားတဲ့ လွည္းေလးကို ေမာင္းၿပီး အညာသားေတြ ခရီးထြက္ရင္ လွည္းကို ေမာင္းသြား၊ ရပ္ခ်င္တဲ့ေနရာ ရပ္ၾကျပီး နားနားေနေန ထမင္းဟင္း ခ်က္စားၾကတယ္။ အဲလို ရပ္ခ်င္တဲ့ေနရာမွာ ရပ္ျပီး ထမင္းဟင္း ခ်က္ျပဳတ္ စားေတာ့မယ္ဆိုရင္ ႏြားေတြကို လွည္းက ခြ်တ္ျပီး တစ္ေနရာမွာ တိုင္စိုက္ျပီး ၾကိဳးရွည္ရွည္နဲ႕ ခ်ည္ထားလိုက္ပါတယ္။ အဲလိုလုပ္တာကို ႏြားေတြကို လွန္တယ္လို႕ ေခၚပါတယ္။ ပထမဆံုး ႏြားေတြစားဖို႕ လွည္းေပၚမွာ သယ္လာတဲ့ ေကာက္ရိုးထံုးကိုခ် ေျဖၿပီးေကြၽးရတယ္။ ၿပီးေတာ့ ႏြားေတြ ေရေသာက္ဖို႕ သီးသန္႕ယူလာတဲ့ ေရခြက္ခပ္္ျပန္႕ျပန္႕ႀကီးကို ႏြားေတြေရွ႕မွာ သြားခ်ပါတယ္။ ဆိုလိုတာက လွည္းခရီးစဥ္မွာ ပထမဆံုး ဦးစားေပး ဂရုစိုက္ရမွာက ခရီးတစ္ေလွ်ာက္လံုး ရုန္းကန္ေျပးလႊားၿပီး လွည္းနဲ႕ ခရီးသည္ေတြကို ဆြဲလာရတဲ့ ႏြားေတြပါ။ သူတို႕မပါရင္ ခရီးစဥ္ ပ်က္သြားမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္ လွည္းဆရာေတြဟာ ႏြားေတြကို တကယ့္ ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္း လုပ္ေဖာ္ကိုင္ဖက္ေရာင္းရင္း လူအခ်င္းခ်င္း ဆက္ဆံသလို သိပ္ၿပီးဂရုစိုက္ၾကပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ခရီးပန္းလာတဲ့ ႏြားေတြကို အရင္ဆံုး ျပဳစုတာပါ။ ႏြားေတြ ျဖဳတ္ၿပီး၊ လွန္ၿပီးတာနဲ႕ လွည္းေပၚတင္လာတဲ့ ပစၥည္းေတြေအာက္ခ်ျပီး လွည္းႀကီးကို ေထာင္လိုက္ပါတယ္။ လွည္းဖင္ၿမီးဟာ ေျမႀကီးကို ထိၿပီး ထမ္းပိုးေတြက မိုးေပၚေထာင္လို႕ေပါ့။ အဲေတာ့ လွည္းၾကမ္းခင္းက တစ္ေစာင္းေလးျဖစ္ျပီး အမိုးသေဘာမ်ိဳးျဖစ္၊ ေဘးတစ္ဖက္တစ္ခ်က္မွာ လွည္းဘီးေတြ ကာထားၿပီး လွည္းေအာက္ေနရာေလးဟာ နားစရာခိုစရာ တဲေလးထိုးထားသလို ျဖစ္သြားပါတယ္။ အဲဒီ လွည္းေအာက္မွာ ဖ်ာေလးဘာေလးခင္းၿပီး အကြယ္အကာရွိတဲ့ ေနရာေလးလို႕ သတ္မွတ္ၿပီး ေနၾကထိုင္ၾက အိပ္ၾကပါတယ္။ အဲလို ႏြားနဲ႕ လွည္းကို ေနရာခ်ၿပီးေတာ့မွ ခ်က္ဖို႕ ျပဳတ္ဖို႕ စီစဥ္ၾကရေတာ့တာပါ။ ထမင္းဟင္း ခ်က္တယ္ဆိုေပမယ့္ လွည္းေပၚမွာ အေနာက္တိုင္းကရာဗင္ ကားထဲမွာလို ထမင္း၊ ဟင္း ခ်က္စရာမီးဖိုေခ်ာင္လိုေတာ့ မပါဘူးေပါ့။ လွည္းခရီးမွာ မီးဖိုဆိုတာ လွည္းလမ္းေဘးမွာဖိုတဲ့ မီးဖိုပဲေပါ့။ မီးဘယ္လို ဖိုသလဲဆိုရင္ ပထမဆံုး ေျမေနရာျပန္႕ျပန္႕ သန္႕သန္႕ေလးကိုေရြး၊ လွည္းေပၚမွာ ပါလာတဲ့ အုတ္ခဲေလးေတြနဲ႕ ဖိုခေနာက္ဆိုင္ မီးဖိုေတြလုပ္၊ လွည္းေပၚမွာ ပါလာတဲ့ ထင္းေလးေတြကို အုတ္ခဲေလးေတြ ၾကားမွာပံု၊ ေရနံဆီေလး ေလာင္းျပီးမီးေမႊး၊ ဒါမွမဟုတ္ရင္ အဲဒီတုန္းကေခတ္စားတဲ့ ထင္းရူးဆီအခဲေလးေတြကို မီးရိႈ႕ျပီးေမႊး၊ ဘာမွ ပါမလာရင္ သစ္ရြက္ေျခာက္ေလးေတြပံု မီးရိႈ႕ျပီး မီးေမြႊး၊ ဒီလိုနဲ႔ မီးဖို ဖိုျပီး ထမင္းဟင္း ခ်က္ၾကရတာပါပဲ။ မ်ားေသာအားျဖင့္ လွည္းေပၚမွာ အဲလို မီးဖိုလို႔ရတဲ့ပစၥည္းေတြ အစံုအလင္ပါပါတယ္။ ျပီးေတာ့ ဟင္းခ်က္စရာ အေျခာက္အျခမ္းေတြလည္း သယ္လာေသးတယ္။ အဓိကကေတာ့ အမဲေျခာက္၊ ငါးေျခာက္ ျဖစ္ပါတယ္။ တစ္ခါတေလ ၾကက္ဥ၊ ဘဲဥ အပိုေဆာင္လာတတ္တယ္။ ထမင္းခ်က္စရာ ဆန္အိတ္ ေသးေသးေလးနဲ႕ ေရအိုးေလးလည္း ပါတယ္။ ဆန္၊ ဆီ၊ ဆား၊ ငရုပ္သီး၊ ဟင္းခ်က္စရာ တိုလီမိုလီ အစာပလာေလးေတြကို ဘူးေလးေတြ၊ ပုလင္းေလးေတြနဲ႕ ထည့္လာမယ္။ အဲဒီလို စံုစီနဖာ ပစၥည္းေတြကို အညာမွာသံုးေလ့ရွိတဲ့ ထန္းေခါက္ေတာင္းထဲမွာ ထည့္ျပီး လွည္းဦးမွာ တင္လာပါတယ္။ ျပီးေတာ့ လွည္းထိပ္မွာ ဓါးမတစ္လက္ကို ထိုးထားေသးတယ္။ ေနာက္ဆံုး လွည္းခရီးစဥ္မွာ မပါမျဖစ္တာကို ေျပာရမယ္ဆိုရင္ေတာ့ လွည္းေအာက္က ေခြးေပါ့။ ေရွ႕မွာ ေျပာခဲ့သလိုပဲ အိမ္ကေခြးဟာ လွည္းထြက္ကတည္းက တစ္ေကာက္ေကာက္ လွည္းေနာက္၊ လွည္းေအာက္ကေန လိုက္ေတာ့တာပါပဲ။ အညာေတာရဲ႕ အက်င့္ကေတာ့ ခရီးသြားရင္ ေလာက္ေလးခြေလးေတြ ပါၾကျပီးလမ္းမွာေတြ႕တဲ့ ခ်ိဳး၊ ခါ၊ ဆက္ရက္ေတြကိုပစ္၊ ဖြတ္္ ပဒတ္လိုက္၊ ခရီးသြားဟန္လြဲ ဟင္းစားေလး ရေအာင္ ေတာလိုက္ၾကတဲ့ အက်င့္ရွိပါတယ္။ အဲဒီေတာ့ ေခြးက လွည္းေနာက္ကလိုက္ရင္း ယုန္တို႕၊ ဖြတ္တို႕ ေတြ႕လို႕ ေဟာင္ၿပီဆိုရင္ လွည္းေပၚကလူေတြ ဓါးဆြဲ၊ ေလာက္ေလးခြဆြဲျပီး ေခြးနဲ႕အတူ ေတာလိုက္ၾကေတာ့တာပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ေခြးဟာလည္း ခရီးစဥ္မွာ အေရးပါအရာေရာက္တဲ့ ခရီးသြားအဖြဲ႕ဝင္တစ္ေယာက္ပါ။ ကိုယ့္သခင္ကိုလည္း ကာကြယ္ ေစာင့္ေရွာက္ေပးတတ္ရံုမကပဲ ေတာလိုက္တာမွာလည္း အေထာက္အကူ ျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္ကို အစစအရာရာ အသံုးက်တဲ့ ေခြးပါ။ ကရာဗင္နဲ႔ခရီးသြားသလို ခရီးသြားၾကတဲ့ အညာလွည္း စနစ္ပါ။ ဆက္ေျပာရဦးမယ္ဆိုရင္ ကရာဗင္မွာ တြိဳင္းလက္ပါသလို အညာက လွည္းသမားေတြအတြက္လည္း အညာစတိုင္ တိြဳင္းလက္ရွိပါတယ္။ ကရာဗင္ေပၚက တြိဳင္းလက္ ဆိုတာေလးေတြဟာ ကားေပၚမွာ ရသေလာက္ေနရာေလးကို လုၿပီး ျဖစ္ကတက္ဆန္း က်ဥ္းက်ဥ္း က်ဳပ္က်ဳပ္ လုပ္ထားတာေလးေတြပါ။ အညာေတာခရီး မွာေတာ့ ခရီးတစ္ေလွ်ာက္ ဘယ္နားမွာျဖစ္ျဖစ္ လူရွင္းတဲ့ ေနရာမွာ ရပ္ျပီး ျခံဳေတြၾကားမွာ ေတာထိုင္လို႕ရတဲ့ လွည္းစီးခဲ့တဲ့လူေတြ သံုးတဲ့ အညာ တြိဳင္းလက္ပါ။ အညာလွည္းခရီးမွာ ေတာထိုင္ရတာကေတာ့ ကရာဗင္တိြဳင္းလက္ထဲဝင္ရတာနဲ႕ တျခားစီပါ။ ကရာဗင္ တြိဳင္းလက္ က်ဥ္းက်ဥ္းေလးထဲမွာ ေလွာင္ေနျပီး ထိုင္ရျပဳရတာ ခက္ခက္ခဲခဲ၊ အညာခ်ံဳပုတ္ေတြ ၾကားက ေတာထိုင္တဲ့ တြိဳင္းလက္ကေတာ့ ေလတဟူးဟူးနဲ႕ ကြင္းျပင္ထဲမွာ လြတ္္လြတ္္လပ္လပ္။ လွည္းရပ္ စခန္းခ်လိုက္ၿပီးတာနဲ႕ လွည္းနဲ႕ ခပ္ေဝးေဝး ခ်ံဳေလးေတြဆီကို သြား ၾကိဳက္တဲ့ခ်ံဳပုတ္ကိုေရြး၊ ထိုင္ခ်င္သလိုထိုင္ၾကပါတယ္။ ခ်ံဳအကြယ္မွာ ငုတ္တုတ္ေလးထိုင္ လံုခ်ည္ေလးမ ေလေကာင္းေလသန္႕ရႈရင္းနဲ႕ အားရပါးရ အခင္းႀကီးသြားလိုက္ရတာ ဘာနဲ႕မွ အရသာမတူေအာင္ကို ဇိမ္ေတြ႕ၾကပါတယ္။ မစင္တံုးတေခြထြက္ၿပီးရင္ ေရွ႕နားတစ္ေနရာ ေရႊ႕သြားရင္း ကိုယ့္မစင္ ကိုယ္ျပန္ မနင္းမိေအာင္လည္း ဂရုစိုက္ရပါေသးတယ္။ အားလံုးကိစၥဝိစၥၿပီးၿပီဆိုေတာ့မွ သန္႕စင္ဖို႕ အနီးအနားက ခ်ံဳပုတ္ေလးေတြက သစ္ကိုင္းေလးေတြကို ခ်ိဳးၿပီး အခြၽန္အတက္မပါ၊ လံုးေခ်ာကိုင္းေလး ေတြကို ေရြးၿပီး တုတ္နဲ႕ ကိုယ့္မစင္ သန္႕ရွင္းေရးလုပ္ရပါတယ္။ အညာေတာမွာ တိြဳင္းလက္ေပပါမလို၊ ခ်ံဳတို၊ ခ်ံဳစက တုတ္ခေနာင္းေတြနဲ႕ သန္႕ရွင္းေရးလုပ္ၾကတာကို ၾကားရင္ အခုေခတ္လူေတြ အံ့ၾသေနၾကပါလိမ့္မယ္။ တုတ္ေတြသံုးျပီး သန္႕စင္လို႕ ဟိုရွဒီရွျဖစ္မယ္ေတာ့ မထင္ပါနဲ႕၊ ဘာမွမျဖစ္ပါဘူး။ အညာေဒသ တခြင္လံုးမွာ ေတာထိုင္ရင္ဘာစကၠဴမွ မသံုးၾကပါဘူး။ မိရိုးဖလာႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ တုတ္ခေနာင္းနဲ႕ပဲ အခင္းသြားျပီး သန္႕ရွင္းကိစၥၿပီးၾကတာပါ။
လွည္းခရီးမွာ ထမင္းဟင္းခ်က္ၾကျပဳတ္ၾက စားၾကတဲ့ ကိစၥကို ဆက္ျပီးေျပာခ်င္ပါေသးတယ္ လွည္းေတြရပ္၊ ႏြားေတြလွန္၊ မီးဖိုျပီးရင္ ထမင္းကို ပထမဆံုးစခ်က္ပါတယ္။ အညာမွာေတာ့ ထမင္းေရခန္းခ်က္ခဲပါတယ္။ ထမင္းရည္ကို ငွဲ႕ၿပီး ခ်က္တာမ်ားပါတယ္။ ဘာလို႕လဲဆိုေတာ့ ထမင္းရည္ကို တကယ္အရသာခံ ၿမိန္ရည္လွ်က္ရည္ ေသာက္ရမယ့္ အာဟာရတစ္မ်ိဳးလို႕ ယူဆၾကလို႕ ထင္ပါရဲ႕။ ထမင္းရည္ငွဲ႕ၿပီဆိုရင္ကေလးေတြဟာ သူေသာက္မယ္၊ ငါေသာက္မယ္ အလုအယက္ပါပဲ။ ၾကက္သြန္ျဖဴကို ဓါးျပားရိုက္ၿပီး ထမင္းရည္ပူပူထဲ ထည့္၊ ဆားေလး အေနေတာ္နဲ႕ ေရာေမႊေသာက္၊ ဘယ္လိုအရသာရွိမွန္းမသိဘူး။ တစ္ခါတေလေရာက္ေတာ့ ထမင္းရည္က ကိုယ္မေသာက္ရပဲ ေခြးအတြက္ ခ်န္ထားေပးရတာရွိေသးတယ္။ ခုနက ေျပာခဲ့သလို ေခြးဟာလည္း မိသားစုဝင္လို႕ သတ္မွတ္ထားေတာ့ ကိုယ္နဲ႕ တန္းတူေကြၽး၊ တန္းတူစားပဲေလ။ လွည္းခရီးသြားရင္ မီးဖိုႏွစ္ဖိုေလာက္ ၿပိဳင္တည္ တတ္ၾကပါတယ္။ တစ္ဖိုက ထမင္းအိုး၊ တစ္ဖိုက ဟင္းအိုးေပါ့။ အညာမွာ လွည္းနားတုန္း ဟင္းခ်က္တာက သိပ္အႀကီးအက်ယ္ႀကီးေတာ့ မဟုတ္ဘူး။ ၾကက္သြန္နီ နည္းနည္းလွီးၿပီး ဒယ္ေလးအိုးထဲထည့္၊ ဆီေလးပါေလကာနဲ႕ ရွဲကနဲ ဆီသတ္ၿပီးေတာ့ နႏြင္းေလးနည္းနည္းထည့္တယ္။ အညာမွာ ဟင္းခ်က္ရင္ နႏြင္းအၿမဲသံုးပါတယ္။ ဘာခ်က္ခ်က္ နႏြင္းမပါမၿပီးပါ။ အဲလို နႏြင္း၊ ၾကက္သြန္နီဆီသတ္ၿပီးေတာ့မွ ငါးေျခာက္ပိုင္းေလးေတြထည့္၊ ေရထည့္၊ ငရုတ္သီးအေျခာက္ ေထာင္းၿပီးသားခပ္မ်ားမ်ားေလးနဲ႕ ဆားေလးထည့္ ေရာေမႊ၊ ေနာက္ဆံုးမွ ခရမ္းခ်ဥ္သီး တစ္လံုးႏွစ္လံုးလက္နဲ႕ ေခ်ၿပီး ဒယ္ပိုင္းထဲ ထည့္လိုက္တယ္။ ၿပီးေတာ့ ေရပြက္ပြက္ဆူလာရင္ ဒယ္အိုးေပၚကို စေလာင္းဖံုးေလး အုပ္လိုက္ပါတယ္။ စေလာင္းဖံုးဆိုတာ ေျမအိုး စေလာင္းဖံုးပါ။ ခနေနေတာ့ စေလာင္းဖံုးေလးဖြင့္ၾကည့္ၿပီး ဟင္းရည္ေလးကို ဇြန္းေလးနဲ႕ ခပ္ၿပီး အေပါ့အငံျမည္းၾကည့္၊ လိုသလို ဆားေလးထည့္၊ တစ္ခါတေလ စိတ္ကူးရရင္ မန္က်ည္းမွည့္ေလး နည္းနည္းပါ ထည့္ေမႊလိုက္ေသးတယ္။ ျပီးေတာ့ စေလာင္းေလးျပန္အုပ္ထား၊ ခနေနေတာ့ စေလာင္းလွပ္ၾကည့္၊ ဆီက်န္ေရက်န္ ေရ အေနေတာ္ေလာက္က်န္ၿပီဆိုရင္ ဒယ္ပိုင္းေလးကို မီးဖိုေပၚက ခ်လိုက္ေတာ့။ အမဲေျခာက္၊ ျငဳပ္သီးခ်က္ ခ်က္လည္း ဒီလိုပံုစံမ်ိဳးပါပဲ။ ဒါေပမယ့္ အမဲေျခာက္ေရာက္ေတာ့ နည္းနည္းမာေတာ့ ဟင္းအိုးကို မီးဖိုေပၚမွာ နည္းနည္းၾကာၾကာေလး ပိုထားေပးရတာေပါ့။ ဟင္းအိုး၊ ထမင္းအိုးက်က္ေတာ့ စားဖို႕ျပင္ၾကရၿပီေပါ့။ လွည္းေပၚမွာပါတဲ့ ထန္းေခါက္ဖ်ာကို ေထာင္ထားတဲ့ လွည္းေအာက္ေနရာေလးမွာ ခ်ခင္းျပီး သံပန္းကန္ျပားေတြ စီခ်၊ ထမင္းကို ပန္းကန္ေပၚမွာ ေမာက္ေနေအာင္ပံုၿပီးထည့္၊ ဟင္းပန္းကန္ေတြ ဘာေတြလုပ္မေနေတာ့ဘဲ ဟင္းအိုးဒယ္ပိုင္းလိုက္ကို ထမင္းဝိုင္းအလယ္မွာ ခ်လိုက္ပါတယ္။ ျပီးတာနဲ႕ တစ္ေယာက္ကို ဟင္းတစ္ဖတ္ယူ၊ ေရေပါေလာဟင္းရည္ကို သံုးေလးဇြန္းထမင္းေပၚဆမ္း၊ လက္နဲ႕ အားရပါးရ ထမင္းေတြကို နယ္ျပီး စားၾကပါေတာ့တယ္။ ဟင္းဖတ္ေလးကိုေတာ့ တစ္ခါတည္း မစားပါဘူး။ နည္းနည္းေလးဖဲ့၊ အဲဒီဟင္းေလး ပါေလကာနဲ႕ ထမင္းတစ္လုတ္အားရပါးရစား၊ ဟင္းဖတ္ေလး တစ္ဖဲ့နဲ႕ တစ္လုပ္စားျပီးရင္ ေနာက္ထပ္ ႏွစ္လုပ္ေလာက္ကို ဟင္းဖတ္မပါဘဲ ဟင္းရည္နဲ႕နယ္စားတယ္။ ေခြၽတာၿပီး ဟင္းတစ္ဖတ္နဲ႕ ေလာက္ေအာင္ စားၾကတဲ့ အညာလွည္းထမင္းဝိုင္းပါ။ ဒီလို ငါးေျခာက္၊ ငရုတ္သီး ဟင္းရည္ႀကဲအျပင္၊ ထမင္းဝိုင္းတိုင္းမွာ မပါမျဖစ္ကေတာ့ ငရုတ္သီးစိမ္းေတာင့္ပြနဲ႕ ဆားပန္းကန္ေလးပါပဲ။ ငါးေျခာက္ဖတ္ေလးကို ေခြၽတာစားၿပီး ထမင္းၿမိန္ေအာင္ ငရုတ္သီးစိမ္းေတာင့္ပြေတြကို တဂြၽမ္းဂြၽမ္းနဲ႕ ဝါးစားပါေသးတယ္။ ႀကံဳတုန္းေျပာရမယ္ဆိုရင္ အညာမွာ ငရုတ္သီး၊ ခရမ္းခ်ဥ္သီးဆိုတာ သိပ္ေပါပါတယ္။ ငရုတ္ခင္း၊ ခရမ္းခ်ဥ္ခင္း ေတြ႕လို႕ ကိုယ္စားဖို႕ေလာက္ ခူးယူတာကို ခိုးတယ္လို႕ လံုးဝမယူဆၾကပါဘူး။ စားခ်င္သေလာက္ေတာ့ ဝင္ခူးစားၾကပဲ။ အဲေတာ့ လွည္းခရီးတစ္ေလွ်ာက္မွာ ေတြ႕ရတဲ့ ငရုတ္ခင္း၊ ခရမ္းခ်ဥ္ခင္းေတြဟာ လွည္းသမားေတြအတြက္ အပူအပင္မရွိ စိတ္ရွိ၊ လက္ရွိ ခူးယူစားလို႕ ရတဲ့ ေနရာေတြပါ။ လွည္းခရီး ဟင္းအေၾကာင္းဆက္ေျပာရမယ္ဆိုရင္ လမ္းေဘးမီးဖိုမွာ ျဖစ္သလို ခ်က္စားရတာဆိုေတာ့ ဖြယ္ဖြယ္ရာရာလည္း သိပ္မရွိ၊ ဟင္းလည္းအမ်ားၾကီး မခ်က္ႏိုင္၊ ေလာက္ငွရံုစားၾကရတာပါ။ အဲဒီ လွည္းဟင္းရဲ႕အဓိက အႏွစ္သာရက ငရုတ္သီးအေျခာက္ ခပ္ႏိုင္ႏိုင္ေလးနဲ႕ ဟင္းအရည္ခပ္မ်ားမ်ား ပါရတာပါ။ အညာသားေတြက ဘာဟင္းမွမပါေတာင္ ငရုတ္သီးေတာင့္ကိုက္ျပီး ထမင္းစားႏိုင္ၾကတဲ့သူေတြဆိုေတာ့ ငါးေျခာက္နံ႕ေလးရရံု ဟင္းကို ခ်က္ၿပီး ငရုတ္သီး ဗုန္းေပါလေအာပါတဲ့ ဟင္းအႏွစ္နဲ႕ဆိုေတာ့ ငါးေျခာက္ဖတ္ မပါေတာင္ ထမင္းစားလို႕ တအားျမိန္ျပီေပါ့။ ျပီးေတာ့ လွည္းနားတဲ့နားမွာ ျမန္ျမန္ဆန္ဆန္ ထမင္းစားဖို႕ခ်က္ရ၊ ျပဳတ္ရတာဆိုေတာ့ အခ်ိန္ယူၿပီး အခ်ဥ္ဟင္းလို ဟင္းရည္ေသာက္ တစ္ခြက္သပ္သပ္ မခ်က္ႏိုင္ေတာ့ပါဘူး။ အဲေတာ့ အရည္ေသာက္ သေဘာမ်ိဳးရေအာင္ ဟင္းခ်က္တဲ့အခါမွာ ေရေလးမ်ားမ်ား ထည့္ခ်က္ၿပီး ေရေပါေလာဟင္းျဖစ္ေအာင္ ခ်က္ရပါတယ္။ အဲလို ဟင္းထဲမွာ ပါတဲ့ ဟင္းရည္ေတြကို ႐ႊဲေနေအာင္ဆမ္းထားေတာ့ ထမင္းလုပ္ေတြ တစ္လုပ္ျပီးတစ္လုပ္ ဆက္တိုက္သြတ္ေနတာ လည္မ်ိဳထဲမွာ မနင္ဘဲ တေရွာေရွာ ဝင္သြားေတာ့တာေပါ့။ အခုေျပာခဲ့တာက လွည္းတစ္စီးထဲ ခရီးသြားရင္ ခ်က္ျပဳတ္စားၾကတဲ့ အေၾကာင္းပါ။ မ်ားေသာအားျဖင့္ေတာ့ ရြာကလူေတြ မိသားစုေတြလိုက္ခရီးေဝးသြား၊ အလုပ္လုပ္ၾကမယ္ဆိုရင္ေတာ့ အုပ္စုလိုက္ဖြဲ႕ၿပီးလွည္း ေလးငါးေျခာက္စီး သြားၾကပါတယ္။ အဲဒီအခါမွာေတာ့ အခုလို လွည္းတစ္စီးထဲမဟုတ္ပဲ စုေပါင္းခရီးသြား၊ စုေပါင္းစားၾကတဲ့အခါ ပိုၿပီးေတာင္ လႈပ္လႈပ္ရွားရွား စိတ္ဝင္စားစရာေကာင္းပါေသးတယ္။ ဂြန္ေဒါင္း၊ ဒိန္းေတာင္းေတြ ေပၚလာၿပီး ၿမိဳ႕ခ်င္းဆက္ ရြာခ်င္းဆက္ လမ္းေတြေပၚလာေတာ့ တျဖည္းျဖည္း တိမ္ျမဳပ္ေပ်ာက္ကြယ္ သြားၿပီျဖစ္တဲ့ သတိရစရာ၊ လြမ္းစရာ အညာလွည္းခရီးပါ။
0 comments:
Post a Comment